maanantai 1. lokakuuta 2007

Hong Kong

Shanghai - Hong Kong junaan otimme sitten makuupaikat. Hytti oli aika pieni ja siihen oli tungettu kolme sankya paallekkain kummallekkin reunalle. Ovia hyteissa ei ollut, joten tavaroita ei voinut hirveasti jattaa nakyville. Ostimme kaikki kolme (Santtu, Kalle, Chris) paikat samaan hyttiin, mutta eihan se taas mennyt kiinalaisilta ihan putkeen. Chris ja Kalle olivat samassa hytissa ja Santtu oli toisessa. No paastinpahan Hong Kongiin, joten ei sen suuremmin haittaa.

Saavuimme Hong Kongiin heti aamutuimaan. Ei muutakuin metroon ja kohti hostelia. Varaamamme hostel oli aivan Hong Kongin toisessa keskustassa. Hong Kong koostuu kahdesta osasta Hong Kong island ja Kowloon. Hong Kong islandilla asuvat vain rikkaat, joten sinne meilla ei rahat riittaneet, joten paatimme suunnnata Kowloonin alueelle. Hostel oli todella hyvalla paikalla, joten liikkuminen oli helppoa. Tahan jaakin sitten positiiviset asiat siita hostelista. Talo, jossa hostel sijaitsi oli nimeltaan ChungKing Mansion. Mansion tarkoittaa Hong Kongissa isoa kerrostaloa, jossa on kuusi hissia. Jokaisessa hissin kerroksessa on 1-2 hostelia, kerroksia talossa oli 15. Jokaisessa hostelissa on taas noin 30-50 huonetta, joten ovat aika tiukkaan ahdettuja. Olimme varanneet neljan hengen dormista kolme paikkaa.

Kun saavuimme paikalle kysyi reception aija haluammeko upgreidate huoneemme, johon emme tietenkaan suostuneet. Taman jalkeen meille ilmoitettiin, etta kaikki eivat mahdu samaan huoneeseen, vaikka kyseisen huoneen olimme varanneet. Ilmoitimme, etta joko huone loytyy meille tai siirrymme toiseen paikkaan. No mukavan tuntuinen aasialainen miekkonen sanoi jarjestavansa asian ja siirtavan huoneesta jonkun pois. No me tyydyimme ratkaisuun. Huone oli taysin kammottava. 2*3 metrisessa luukussa oli 2 kerrossankya. Ilmastointi oli rikki ja iloksemme vessa naytti kuin pahimmasta kauhuelokuvasta. No huone on jo maksettu, joten eipa tassa nyt hirveasti voi mitaan tehda. Huoneessa oli lisaksemme amerikkalainen Keith, joka oli ollut Japanissa opettamassa englantia vuoden verran. Keith tarttui mukaamme ja kun olimme lahtemassa huoneesta tajusimme, ettei kukaan ollut viela saanut avainta. Kun kysyimme saisimmeko aivaimen vastaus oli, etta jattakaa ovi auki, avaimia ei ole. No tamapa kiva. Hostelimme sijaitsi kerrostalon kolmannessa kerroksessa, johon paasi myos portaita pitkin takakautta, johon kuka tahansa voi kavella. Vartiointiahan ei tassa hostelissa ollut vaikka nettisivuilla niin mainittiin. Respa meni myos kiinni kymmenelta, joten sen jalkeen he eivat voineet avata ovia. No kaikki arvokkaat tavarat mukaan ja tutustumaan tahan uuteen kaupunkiin.

Ensimmainen ilta meni lahinna tutustuessa ymparistoon ja maisemia (pilvenpiirtajia) katsellessa. Hong Kong on kokonaisuudessaan ihastuttava ja niin raivostuttava paikka. Hong Kong island on kaunis, rikas ja muutenkin upea. Kowloon on taynna turisteja, baareja, ravintoloita, rihkaman myyjia ja kaikkea silta valilta. Kowloonissa ei pysty kavella minuuttia ilman, ettei joku paikallinen yrita myyda sinulle joko elektroniikkaa, hierontaa, pukuja ja kelloja.

Toisena paivana oli tarkoituksena suunnata kohti Macaota, joten ei muuta kuin kohti lauttoja. No olimme paikalla 10am ja meille ilmoitettiin, etta ensimmainen vapaa paikka loytyisi klo 14 lautasta, paatimme lykata Macaota hamaaseen tulevaisuuteen. Suuntasimme kohti Victoria Peakia. Sinne mennaan pienella junalla, joka puskuttaa lahes pystysuoraan joissain kohdissa. Nakymat olivat melkein mahtavat. Monet tietavat Victoria Peakilta otetut kuvat Hong Kongista ja kuinka kuuluisa ne ovat. Mutta onneksemme nykypaivan Hong Kong on niin pahasti saastunut ettei Kowloonin puolta melkein nay. Hauskin tapaus oli kuitenkin, kun paikalliset olisivat ottaneet sinusta kuvan ja digitaalisesti poistaneet saasteet kuvasta. Naky oli kuitenkin niin upea, etta paatimme palata illalla takaisin. Palasimme illalla huipulle junalla ja kavelimme alas. Ensimmainen kerta meidan elamassamme, kun hikoilee niinkin pahasti kavellessa alamakea. Alamaki on nimittain todella jyrkka.

Seuraavana aamuna Kris ja Keith olivat lahdossa kohti lentokenttaa, koska heilla lahti lento kohti Manilaa. Me olimme myos aika kyllastyineita Hong Kongiin ja juniin, joten paatimme liittya mukaan lentokentalle ja ostaa lennot Bangkokiin. Lentokentalla lippujen hinnat ei olleetkaan eurooppalaisia, eli halvimmat liput kentalta. Vaan lentoyhtiot olivat sopineet, etta kaikki kentalla myytavat liput, myydaan normaalihintaan. No ei muutakun nettiin varaamaan lippuja samaan koneeseen. No eihan samalle paivalle pysty varaamaan lippuja netista, joten takas kohti Hong Kongia ja ensimmaiseen matkatoimistoon. Tunnin jouduimme odottamaan lippuja ja sitten takaisin kentalle. No saastyipahan tuossakin 200 euroa ja aikaakaan ei palanut kuin 3 tuntia. Lentoyhtioksi valitsimme Air Indian, jossa 180 euroa maksaneeseen lentoon kuului paivallinen ja alkoholitarjoilu, joten ihan hyva diili. Sitten ei muutakuin kohti Thaimaata ja Bangkokia.