keskiviikko 10. lokakuuta 2007

Koh Chang, Thaimaa

Koh Chang on luonnonpuisto, joka sijaitsee lahella Thaimaan ja Kambodzan rajaa. Yksi isoimmista saarista Thaimaassa. Paatimme lahtea tanne, koska halusimme paasta hieman rauhallisempaan paikkaan ennen Kambodzaa. Otimme Bangkokista bussin Trat nimiseen kaupunkiin ja sielta siirryttiin eteenpain lautalla kohti Koh Changin saarta. Nama Thaimaalaiset lautat kun ei ihan 2000-luvulta ole, niin oli sekin lyhyt puolituntinen mukava uusi kokemus. Saarella on noin 10 eri rantaa, joista isoin White Sand oli meidan valintamme. Kun olimme kiertaneet noin 10 eri bungaloweja vuokraavaa paikkaa loysimme erittain halvan. Bungalowimme sijaitsi noin 20 metria rannasta ja meilla oli jopa oma vessa. Hintaa talle tuli vain 400 bahtia/yo eli 8 euroa yhteensa, kohtuu diili.

Ensimmainen ilta sujui lahinna paikkaan tutustuessa ja eri baareja kierrellen. Ensimmaisen illan aikana huomasimme jo, miksi talla rannalle ei reppureissaajia ollut. Joka toinen vastaan tulija oli noin 50-vuotias englantilaismies, kainalossaan parikymppinen taikkutytto. Alkuun homma vain nauratti, mutta muutaman paivan kuluttua se rupesi jo oksettamaan. Yo elamaa talla saarella ei oikeastaan ollut. Lahinna muutama baari taynna paikallisia maksullisia tyttoja ja yksi turisti baari, jossa hinnatkin olivat sen mukaiset.

Seuraavana aamuna tutustuimme kahteen saksalaiseen (Leif & Michael). Molemmat asuivat ja tyoskentelivat Shanghain lahella ja olivat lomalla Koh Changilla. Paatimme yhteistuumin vuokrata skootterit ja lahtea kiertamaan saarta. Ja kylla aiti, kaytimme kyparaa :) Saari oli aika iso ja sen kiertamiseen menisi noin 4 tuntia skoottereilla. Kun saavuimme saaren toiseen etelapaahan, meille paljastui, ettei saarta pysty kiertamaan, koska tie on suljettu. Joten ei muutakun takaspain uudet 4 tuntia. Illalla lahdimme kaymaan toisella rannalla, nimeltaan Lonely Beach. Noin 10 vuotta sitten tama oli niin sanottu "unohdettu" ranta ja, koska koko saari oli luonnansuojelualuetta ei siella ollut lahes mitaan. Lonely Beachille rakennettiin hippikommuuni ja nyt 10 vuotta myohemmin sadat turistit saapuvat sinne joka paiva. No ilta meni todella hyvin ja paatimme muuttaa Lonely Beachille seuraavana paivana.

Lonely Beachilla ei majapaikkaa tarvittnu kauaa etsia, koska legendaarisin Treehouse sijaitsi siella. Otimme puumajan, 60 bahtia yo/naama, eli vahan yli euro. Maja oli kokonaisuudessaan aika koominen. Rakennettu bambunvarsista noin metrin korkeuteen maasta. Sisalla majassa oli vain patja lattialla ja sen ylapuolella moskiittoverkko, ulkoterassilla oli riippumatto ja matkaa mereen oli nousuveden aikana noin 2 metria. Sisalla majassa ei tietenkaan ollut ilmastointia, eika edes tuuletinta, joten jos yolla ei tuullut, oli majassa todella kuuma nukkua.

Vietimme loppuajan saarella olo ajasta talla rannalla. Ranta oli upea, mutta harmiksi 7 paivan aikana aurinko paistoi kerran. Joten aika kului lahinna skoottereilla ajellen ja riippumatoissa maaten.

Kokonaisuudessaan saari oli todella mukava ja rauhoittava kokemus. Teki hyvaa rentoutua viikko naiden suurkaupunkien jalkeen. Toisaalta muutos oli hieman iso ja valilla oli vaikeita hetkia kun koko paivan aikana ei valttamatta nahnyt kuin muutaman kymmenta ihmista.

Martti Hellström kirjoitti...

Skootteri se on hyvä menopeli. Tsemppiä.

isi

vaula kirjoitti...

Hyvä, pojat, että muistitte mopokypärät . Olivatko ce-merkityt?
(Tämä tulee nyt varmaan väärään paikkaan, mutta saattepa taas nauraa).
Kaipaan teitä jo takaisin!

ps. eli meni ensin ekaan juttuunne

Martti Hellström kirjoitti...

Onko tämä uutinen samasta paikasta, missä olitte?

Santun isi

Turistiryhmä tulvan uhriksi Thaimaassa - yksi pelastui
Julkaistu 14.10.2007, klo 09.34 (päivitetty 14.10.2007, klo 17.32)

Kuva: THMCOT
Thaimaassa kahdeksan ihmistä on kuollut kansallispuistossa sattuneessa turmassa.

Khao Sokin kansallispuistossa vaeltaneet seitsemän turistia ja heidän kaksi thaimaalaista opastaan joutuivat rankkasateen saartamiksi tutkiessaan puistossa sijaitsevaa luolaa. Sateen aiheuttama äkillinen tulva huuhtoi läpi luolan, minkä seurauksena kahdeksan ryhmän jäsenistä hukkui.

Pelastusviranomaiset onnistuivat pelastamaan luolaan jääneen, hengissä olevan 21-vuotiaan brittinuoren. Poliisin mukaan tulvassa kuoli nelihenkinen sveitsiläinen perhe, yksi britti ja yksi saksalainen.

Khao Sokin kansallispuisto sijaitsee Etelä-Thaimaassa, noin 400 kilometriä Bangkokin eteläpuolella. Samassa luolassa sattunut tulva on aiemmin vaatinut myös belgialaisen turistin hengen.

AP, DPA, AFP

Unknown kirjoitti...

Olikohan ne kypärät sittenkään päässä, yhdessäkään kuvassa ei näy moisia.. ei edes tangolla roikkumassa :))

Yhä matkalla kirjoitti...

Kylla kaytettiin kyparaa, vaikka niita ei kuvassa nay. Piti aina heittaa ne pois kuvista, jotta naytettaisiin aijilta :)

Ja ei ollut toi turma sielta missa me oltiin. Me olimme noin 300 km itaan Bangkokista.